///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Pensil Magik: 2011

Announcement

Announcement!
Bermula dari April 2012, blog ini akan memuatkan catatan dan artikel yang berkaitan dengan pandangan peribadi penulis terhadap isu semasa dan keagamaan. Manakala semua post sebelum ini yang berkaitan dengan Bree, Homeschool, pendidikan awal kanak-kanak dan keibubapaan sudah di pindahkan kerumah baru Sayang diSayang. Kita jumpa di sana ya. Terima Kasih kerana masih mengikuti blog kami.

Followers

Friday, November 11, 2011

Amalan Hari Jumaat dan Ganjarannya

 Amalan hari Jumaat

Hari Jumaat adalah istimewa sehingga ia dinobatkan sebagai penghulu segala hari dalam seminggu. Justeru,kita wajar meraikan kehadiran hari Jumaat pada setiap minggu dengan melakukan amalan-amalan sunat seperti pesanan Rasulullah s.a.w.


1.. Mandi
Bagi kita di Malaysia dan penduduk negara lain yang mempunyai cuaca serupa,mandi ialah suatu rutin hidup.Namun, mandi boleh menjadi amal soleh jika kita meniatkannya semata-mata kerana Alah s.w.t. Contohnya ialah mandi pada hari Jumaat dengan maksud mematuhi galakan Rasulullah s.a.w selaras dengan sabda baginda yang bermaksud,
“Apabila datang kepada kamu hari Jumaat, maka mandilah.”(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim).

2. Menghias diri, memakai pakaian yang baik dan memakai wangi-wangian.
Hari Jumaat umpama hari raya untuk minggu tersebut. Justeru, kita disunatkan menghias diri dengan kadar yang dibenarkan oleh syarak dengan memakai pakaian yang baik dan berwangi-wangian.Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
“Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat,memakai pakaiannya yang paling baik, memakai bauan yang ada di rumahnya,kemudian dia pergi untuk menunaikan solat Jumaat tanpa melangkah tengkuk orang lain,solat seperti mana yang telah ditetapkan untuknya, diam ketika imam keluar sehingga dia selesai menunaikan solatnya,maka semuanya itu akan menghapuskan segala dosa yang dilakukannya dalam tempoh di antara Jumaat tersebut dan Jumaat selepas itu.” (Riwayat Ibnu Hibban dan Al-Hakim)
3. Membaca surah as-Sajdah pada sembahyang Subuh yang diiringi pula sujud tilawah ke hadrat Allah.

Tiada ganjaran yang lebih besar bagi mereka yang melakukan ibadat ini melainkan syurga Allah. Hal ini seperti sabda Rasulullah bermaksud: “Apabila anak cucu Nabi Adam membaca surah as-Sajdah kemudian mereka sujud kepada Allah, syaitan mengasingkan dirinya dari majlis itu dalam keadaan menangis sambil berkata: "Celakalah aku, anak cucu Nabi Adam diperintah untuk sujud kepada Allah, lantas mereka sujud kepada Allah. Maka, bagi mereka itu balasannya syurga, sedangkan aku juga disuruh untuk sujud kepada Allah, tetapi aku ingkar. Oleh itu, untukku api neraka." (Hadis riwayat Abu Daud)


4. Membaca surah al-Kahfi.
Ganjaran bagi orang yang membacanya adalah mendapat petunjuk dan pimpinan daripada Allah sepanjang minggu itu.

Hal itu berdasarkan sabda Rasulullah bermaksud: “Barang siapa yang membaca surah al-Kahfi pada Jumaat, nescaya Allah akan menyinari dirinya dengan cahaya antara dua Jumaat." (Hadis riwayat Baihaqi)


5. Memotong kuku
Islam amat mementingkan kebersihan dan kekemasan.Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud,
“Lima perkara daripada fitrah iaitu berkhatan,mencukur bulu ari-ari, mencabut bulu ketiak,memotong kuku dan menggunting misai.” (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

6. Memperbanyak doa
Doa adalah senjata bagi orang-orang yang beriman.Kita mempunyai ramai musuh sama ada di dalam atau luar diri kita,di samping berhadapan dengan banyak cabaran sepanjang hidup kita.Sehubungan itu,kita amat mengharapkan pertolongan dan rahmat daripada Allah s.w.t untuk menghadapi segala ujian ini.Antaranya dengan cara berdoa.
Kita digalakkan untuk banyak berdoa,apatah lagi pada malam dan hari Jumaat terutama sekali semasa waktu-waktu mustajab berdoa.Di antara hadis Rasulullah s.a.w mengenai perkara ini ialah sabda baginda yang bermaksud,
“Waktu mustajab berdoa itu ialah masa di antara imam duduk sehingga selesai solat.” (Riwayat Muslim).

7. Berselawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w
Pada hari Jumaat,kita juga disunatkan supaya banyak berselawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. Sabda baginda yang bermaksud,
“Sesungguhnya hari kamu yang paling utama ialah hari Jumaat. Maka perbanyakkanlah selawat ke atasku pada hari itu. Sesungguhnya selawat kamu akan dibentangkan di hadapanku.”

 Moga dapat manfaat ~

Monday, October 24, 2011

Home made flash card 2

Okeh, seperti yang di janjikan di bawah ini di sertakan langkah-langkah berserta gambar macam mana cara mudah untuk buat kad imbas yang tahan lasak walaupun puas di gigit-gigit oleh hero dan heroin kita hehe ..


 1. Sediakan barang-barang keperluan seperti, pisau pemotong, pembaris, ring, paper punch, plastik laminate dan bahan untuk paparan.


 2. Buat 2*3 atau 2*4 column dan row di Microsoft Word dan isikan dengan meterial yang ingin paparkan. Macam saya buat huruf-huruf jawi. Dan boleh printkan. 


3. Lepas print, potong sikit bahagian tepi tepi kotak huruf tersebut supaya dapat di letakkan dalam kertas laminate seperti diatas.


 4. Lepas tu ni part yang best . Kita seterika paper laminate tadi. Caranya. biarkan kepanasan pada "cotton". Alaskan dengan kain atas paper dan kemudian ironkan dia perlahan-lahan. Dan hasilnya nampak seperti laminate di kedai heheh ..


5. Bila dah selesai, potong huruf-huruf tadi dan punch kan kat atas. Dan bindkan dengan ring tadi. Dah siap!

Selamat mencuba...

Solat Sunat Hadiah

Salam dan selamat di pagi hari yang berkat.
Hari ni nak kongsi tentang solat sunat hadiah. Solat ini di lakukan dengan harapan dan niat supaya pahala  solat ini akan sampai kepada si mati. Di bawah ini adalah tatacaranya :-


Solat Sunat Hadiah

Dilakukan sebanyak dua rakaat setelah jenazah dikuburkan pada siangnya, maka pada malamnya sesudah solat Maghrib atau Isyak dilakukan solat sunat hadiah bagi si mati

Niatnya:
"Sahaja aku solat sunat hadiah dua rakaat kerana Allah Taala"


Surah-surah:
Rakaat pertama:
Al-fatihah (1x) dan Ayat Kursi (1x) AL-ha kumuttasur (1x) Surah Al-Ikhlas (10x)

Rakaat kedua:
Al-fatihah (1x) Ayat Kursi (1x) Al-ha kumttakasur (1x) dan Surah Al-Ikhlas (10x)

Doa selepas solat sunat hadiah:
"Ya Allah, sesungguhnya aku telah mendirikan solat sunat ini dan Engkau mengetahui apa yang aku inginkan. Ya Allah, hantarkanlah pahalanya kepada kubur si fulan bin / binti si fulan (nama si mati) dengan kelebihan dan kemuliaanMu, wahai yang paling Pengasih"

Sumber : HIMPUNAN 100 SOLAT-SOLAT SUNAT, QIAMULAIL, DOA-DOA, MUNAJAT DAN ISTIGHFAR...
Penulis : AL-FADHIL AL USTAZ HAJI AHMAD BIN HAJI IBRAHIM.
Terbitan : Al-Hidayah


Moga-moga ini dapat memberi manfaat kepada kita semua. Amin

p/s: Jangan lupa hadiahkan pada orang yang tersayang walaupun setelah mereka 'pergi'

Monday, October 10, 2011

Home made flash card

Salam semua,
Kabare ? Waras ?  hehe sesekali cakap jawa pulak (2, 3 butir je yg paham pun :D , kalo org jawa betul tanya balik mau melpong di bueknyo.. )

Sekarang ni, tengah struggle nak siapkan kad imbas jawi untuk anak. Selalu jumpa Alphabet Roman je kan. Jawi macam tak jumpa pulak. Mungkin ada cuma belum berjumpa. Ada ternampak hari tu tapi tak boleh nak buka tengok,  jadinya tak puas hati lah.. so dapat idea buat sendiri. Ilham sekarang dah pandai Aa, Ba, Ta sampai Ya. Kiranya kad imbas ni untuk adik-adiknya lah pulak. Caranya senang je. Tapi tak dapat nak upload gambar lagi sebab belum betul-betul siap. Tinggal proses terakhir je lagi iaitu untuk laminate paper bagi dia tahan lama. Nanti dah siap saya cuba uploadkan sekali dengan printable jawi tu ye, so senang korang nak download. Tu aje lah buat masa ni, nanti saya kongsi cerita tentang kad imbas lagi ye..

Jaga Diri..

Friday, September 30, 2011

Takziah untuk kakak

Assalamualaikum dan Salam Pagi Jumaat,
Petang semalam kami mendapat khabar duka, yang mana abang ipar Shahid Amir bin Abu Hassan, telah meninggal dunia setelah koma beberapa jam di hospital Ipoh akibat kencing tikus. Beliau baru berusia 40 tahun, pergi meninggalkan balu, kakak saya serta 2 orang anak perempuan 8 dan 6 tahun.

Marilah kita sama-sama sedekahkan Al fatihah untuk almarhum dan berdoa semoga di ampunkan segala dosa dan diterima semua amal kebaikannya... Semoga rohnya di cucuri rahmat.


Alfatihah.......

Thursday, September 8, 2011

Raya yang berbeza

Salam pagi Khamis,
Amacam kerja korang hari ini ? ok ? Kalau tak ok pun, ok ok kan la ye, sebab ni sumber rezeki kita.. kalau ngelat nanti rezeki pun tak berkat .. kalau nak beraya boleh sambung hujung minggu nanti.. kita serbu rumah terbuka pulak..

Aidilfitri kali ini banyak berbeza dengan tahun-tahun sebelumnya... sebabnya yang pertama, inilah kali pertama aku beraya sebagai seorang suri rumah sepenuh masa dengan sikit-sikit buat bisness dari rumah atau bahasa sekarang WAHM. Kalau tak tahu ape ke makhluknya WAHM tu, boleh tanya makcik gugel. Dia sedia membantu anda heheh. Rupanya bukan senang menguruskan rumahtangga sepenuh masa 24/7 ini sebenarnya. Dengan anak-anak kecil 3 orang dibawah usia 5 tahun sangat-sangat la menuntut kesabaran dan kecekalan hati yang tinggi. Mana nak kemas rumah, nak masak, nak menguruskan setiap seorang dan lain-lain me.. lagi. Di tambah pula bulan puasa bebaru ini. Wah..  bertambah selim shady la den .. tak percaya ? sila jangan percaya.. :D..

Ini juga kali pertama aku beraya sampai habis cuti (cuti hubby la, aku kan keje sendiri ) di kampung ku yang tercinta di Batu Kurau, sebab ibu dan ayah  mertua berpuasa dan berhari raya di tanah suci Mekah, buat umrah.. Jadi kami sekeluarga belum lagi berpeluang pulang ke kampung belah suami.. Dah lama tak beraya lama-lama di kampung sendirik .. last sekali masa bertunang 5 tahun lepas...beraya sampai pengsan ... lepas tu takde dah la ..

Juga Raya paling banyak aku pergi makan-makan rumah adik beradik. 3 rumah je pun tak la banyak .. tapi tetap best. Borak-borak dengan anak-anak sedara, cucu sedara dan lain-lain sedara mara lah..

Pecah rekod bila kali ini juga aku dengan jayanya buat 2 kek. Kek coklat dan kek carrot cheese. Psst ..  nasib bek sedap heheh (perasan sket boleh)..

Last but not least, akhirnya dapat juga kami merasa beraya bersama 5 sekeluarga. Beraya bersama Bree, bayi miracle kami. Dia pun dah pandai bergaya dengan baju kurung bunga-bunga, thanks to her Pandak Wan yang belikan .. dan berjumpa dengan ibunda tercinta dan sanak saudara yang lainnya.. Alhamdulilah dengan semua nikmat dan kurniaan daripada ALLAH SWT.





Saturday, September 3, 2011

Salam Aildilfitri ~

Sempena Hari Raya ni, saya sekeluarga memohon ampun dan maaf pada semua kawan-kawan di alam nyata mahupun alam maya ni, jika ada salah dan silap. Seronokkan kalau kita dapat berkumpul semua, tapi apakan daya..Ape pun semoga bergembiralah hendaknya di samping keluarga dan sanak saudara. Berhati-hati di jalan raya. Nanti share kisah raya kawan-kawan ye.. Salam Aildilfitri..

Wednesday, August 24, 2011

Bree dah meniarap !

Ye betul, tak tipu, Bree dah pandai meniarap start semalam.. Alhamdulillah.. seronok sangat.

Salam Ramadhan kawan-kawan,
Hari ni 24 Ogos, kiranya Bree meniarap pada usia 6 bulan seminggu. Kalau lihat pada usia memang lambat kan perkembangannya, sebab bagi kanak-kanak yang lahir cukup bulan, biasanya mereka dah pandai meniarap dalam usia 3 atau 4 bulan, malahan adajuga lepas pantang dah boleh dah.Tapi untuk Bree ni, tak kisah lah.. biarlah dia berkembang dalam "space"nya sendiri. Lain anak lain kemajuannya. Mereka unik, jadi tak payahlah nak rasa down jika mereka lambat. Yang penting merek sihat dan ceria, itu yang lebih utama.

Berbalik pada Bree, pantang je letak di bawah, kejap lagi pasti berpusing. Takat berpusing aje tak ape lah juga, ni siap terbalik. Mula-mulanya tu memang dia tak pandai nak pusing kepala ke kiri atau ke kanan. Pernah satu ketika, muka nya tersembam ke bawah. Cepat-cepat angkat, berderau darah di buatnya. Tapi lepas 2-3 kali dia dah pandai .. Cuma bila waktu solat tu, apitkan dia dengan bantal sebab takut juga dia "terlemas". lepas tu dengar la suara dia bising "marah-marah" sebab tak dapat pusing hehhe.. Hu ha hu ha suara menjerit kekeke.. seronok lihat perkembangan anak kan.. penat tak payah cakap sebab kerja "round the clock". Tapi itu semua nikmat.. bersyukurlah, kerana momen yang terindah ini tidak akan berulang lagi

Thursday, August 4, 2011

Checklist Amalan Bulan Ramadhan

Assalamualaikum semua,
Hari ni puasa yang ke -4 dahkan... Sebelum kita terlepas Ramadhan tahun ini, mari kita "usha" amalan-amalan yang sunat/wajib kita buat untuk dapat lebih ganjaran. Kalau sebelum ini, yang wajib pun kadang-kadang kita tak sempat buat, apa lagi yang sunat, makan bulan ni la waktu untuk kita tampal mana2 yang lompong tu. Dengan pahala yang berganda, keberkatan juga berganda apatah lagi dengan rahmat dan kasih sayang Allah nak bagi pada bulan yang mulia ini, mari kita rebut , manalah tahu entah-entah tahun depan kita dah tak berjumpa lagi Ramadhan .. moga2 lebih berkat hidup kita bukan saja di sini tapi di sana yang lebih kekal abadi.. amin


4.00 pagi

1.Bangun berdoa kepada ALLAH dengan doa:

“Segala puji bagi ALLAH yang telah menghidupkan aku setelah DIA mematikan aku dan kepadanyalah aku akan dikembalikan.”
2.Berniatlah untuk melaksanakan sebanyak-banyak kebaikan hari itu.
3.Mandi dan membersihkan diri.
4.Mengambil whudu' dan memakai pakaian yang suci untuk beribadah, berwangi-wangian.

 4.20 pagi

1.Solat sunat Taubat
Rakaat pertama selepas Al-Fatihah baca surah Al-Kafirun, Rakaat kedua selepas Al-Fatihah baca surah Al-Ikhlas. Selepas sembahyang, angkatlah tangan memohon ampun kepada ALLAH. Menangislah menyesali dosa-dosa.

2.Solat sunat Tahajjud.
Rakaat pertama selepas Al-Fatihah baca surah Al-Kafirun, Rakaat kedua selepas Al-Fatihah baca surah Al-Ikhlas. Selepas sembahyang, angkatlah tangan berdoa kepada ALLAH.

3.Solat sunat Hajat
Rakaat pertama baca ayatul Kursi 1 kali Selepas Al-Fatihah Rakaat kedua baca surah Al-Ikhlas 11 kali Ketika sujud terakhir baca 11 kali dan sertakan di dalam hati segala hajat-hajat kita.

4.Solat sunat Witir
Selepas salam, bangun lagi dan sembahyang witir 1 rakaat. Perbanyakkan berdoa kepada ALLAH dengan penuh rasa kehambaan, rendah diri, meminta-minta, merintih-rintih, agar ALLAH ampunkan dosa-dosa kita, terima taubat kita, terima amalan kita, memperkenankan doa dan permintaan kita.


5.00 pagi

1.Makan sahur
2.Mengosok gigi dan membersihkan sisa-sisa makanan di mulut.


5.30 pagi


1.Bersiap menunggu waktu Subuh dengan membaca Al-Quran atau berselawat. Sembahyang sunat Subuh, sembahyang Subuh berjemaah. Selesaikan wirid harian di tikar sembahyang atau baca Al-Quran hingga terbit matahari.

2.Elakkan tidur selepas Subuh, kerana waktu itu adalah waktu paling berkat untuk memulakan pekerjaan.


7.00 pagi

1.Membuat persiapan ke tempat kerja. Melangkah ke tempat kerja dengan membaca Bismillah dan dengan berniat dengan niat yang baik-baik.

2.Mulakan kerja dengan Bismillah dan doa kepada ALLAH agar semua aktiviti kita diberkatiNYA, Sentiasa berselawat kepada Rasulullah SAW samada menyebutnya atau di hati.

3.Banyakkan istighfar/meminta ampun. Melaksanakan kerja dengan bersemangat dan penuh bertanggung jawab. Datangkan rasa bahawa ALLAH sentiasa memerhati kerja-kerja yang dilakukannya dan yakinlah DIA akan membalas segala kebaikan yang kita buat.


10.00 pagi

1.Sembahyang sunat Dhuha, Ia adalah sumber rezeki yang berkat kalau istiqamah diamalkan.

2.Penuhi masa rehat tengahari dengan menambah ilmu atau membaca Al-Quran. Elakkan sungguh-sungguh dari melakukan dosa walaupun kecil dan perkara yang sia-sia. 
Contoh dosa-dosa : Mengumpat mengutuk,menyindir yang menyakitkan orang,bergaul bebas tanpa menjaga syariat seperti berbual dengan yang bukan muhrim mengenai perkara yang tiada sangkut paut dengan kerja


12.45 tengah hari

1.Bersiap untuk solat Zohor.
2.Menunggu waktu sembahyang dengan berselawat. Solat Zohor berjemaah.
3.Laksanakan juga solat sunat Rawatib Bersujud syukurlah setelah selesai sembahyang sunat dan wirid sebagai berterima kasih kepada ALLAH yang memberi kita nikmat besar dapat menyembahNYA.


4.15 petang

1.Bersedia untuk solat Asar.
2.Solat Asar berjemaah. Laksanakan juga solat sunat Qabliyah.
3.Bersujud syukurlah setelah selesai sembahyang sunat dan wirid sebagai berterima kasih kepada ALLAH yang memberi kita nikmat besar dapat menyembahNYA


5.30 petang

1.Membeli barang-barang keperluan berbuka dan sahur tanpa berlebih-lebih. Ingatlah walaupun Syaitan dirantai tetapi nafsu masih ada dalam diri kita!

6.30 petang

1.Memperbanyakkan doa sebelum berbuka kerana di waktu itu adalah masa yang mustajab doa. Ingatlah sabda Rasulullah SAW : "Ramai orang yang berpuasa, yang mereka dapat hanya lapar dan dahaga", merintihlah kepada ALLAH memohon agar amalan kita diterima.

2.Apabila masuk waktu Maghrib, bacalah doa berbuka :


“Wahai Tuhan, kerana Engkaulah aku berpuasa, kepada Engkaulah aku beriman dan dengan rezki engkaulah aku berbuka.”

3.Berbuka puasa dengan makanan yang manis seperti buah kurma dan jangan makan terlalu banyak.

4.Seeloknya setelah memakan kurma dan meminum air, terus menunaikan solat maghrib berjemaah, setelah itu barulah makan makanan yang berat.


8.00 malam

1.Solat Isya' berjemaah dan diteruskan dengan solat Taraweh
2.Cuba pertahankan solat taraweh walau bagaimana keadaan sekalipun kerana fadhilatnya amat besar. Bacalah Al-Quran dengan penuh tawadhuk, seeloknya baca dengan bertadarus (berkumpulan bergilir-gilir, seorang baca, yang lain menyemaknya), cuba khatamkan membaca Al-Quran paling kurang satu kali sepanjang ramadhan. Kebanyakan imam-imam besar mengkhatamnya dua kali dalam sehari (60 kali sebulan Ramadhan)


11.00 malam

1.Memperbanyakkan istighfar sebelum tidur.
2.Berniatlah untuk puasa esok hari.
3.Tidur awal agar dapat bangun awal untuk beribadah.
4.Bacalah doa tidur :


"Dengan namaMU Ya ALLAH! Aku hidup dan mati. Ingatlah tidur adalah mati yang sementara, kemungkinan kita dipanggil ALLAH ketika tidur."

Monday, August 1, 2011

Ramadhan dah tiba. Bree semakin ceria..

Assalamualaikum semua,
Hari ini 1 Ramadhan kan, semua orang penuh bersemangat berpuasa.Alhamdulillah. Pagi tadi sahur apa ? pasti kan makan makanan yang dapat memberi tenaga sepanjang hari berpuasa ni. Maklumlah hari pertama ni selera masih menebal dan perut pun akan cepat je lapar. Jadi makan makanan yang seimbang, dan minum air putih banyak-banyak kalau tak kang memang kehausan dan lesu. Panjang lagi masa ni hehhe..

Memang dah lama tak menulis di sini. Alasan cliche, sibuk hihih. Sibuk tu memang tak dapat elak lah kan. Dah mana nya WAHM memang jadual sentiasa padat. Tapi sebenarnya mencari bahan dan cerita yang kebih menarik untuk di kongsi bersama, bukan lah sekadar cerita2 biasa saja. Harapnya nanti dapat berkongsi ilmu dan cerita yang lebih bermanfaat. Biarlah ilmu tu kan nanti menjadi saham akhirat. Biarpun sikit tapi berguna. Uish panjang pulak ni..

OK la, ramai dah bertanya gambar Bree terbaru. Gadis kecil comel lote tu sekarang ni dah semakin bijak !Dah pandai memberi respon bila di agah. Tersengih-sengih dia. Semacam tidak percaya itu adalah anak yang dulu penuh wayar di hospital terlantar berbulan-bulan. Dia sekarang dah montel, berat terbaru 3.5 kg ! Umurnya sekarang sudah 5 1/2 bulan. Memang saiznya agak kecil berbanding dengan teman seusianya, yelah kan kalau nak ikutkan dia baru saja 2 1/2 bulan, memang la kecik.

susu
Bree masih menyusu badan, tapi kalau lambat sikit bagi, menjerit-jerit sekuat hati aduiyaii.. orang dengar macam dia kena dera, padahal dia yang 'dera' kita huhuh. Malam-malam pasti akan bangun, jadi maknya menyusu sambil duduk tersengguk-sengguk beralaskan bantal menyandar dinding.

tv
yes, kalau siang-siang letak di ruang tamu, dia dah pandai tengok tv, nak-nak pulak abang dengan kakaknya bukak channel babytv.com macam tau-tau aja tu untuk dia. Ralit je mata concerntrate tak berkedip-kedip.

main
kalau dia dah kenyang, suka hari la kan. Lepas tu ajak main pula. Tak kira la pagi ka, petang ka, tengah malam ka. Kalau kita buat tak peduli, nanti dengar la suara dia, ooo, aaa, ooo, aaaa dok memanggil hehe.. Bila dan attend baru senyap. Hamboiii pandai nak bercakap dah makcik.


mengamuk nak susu nih..


masa kena agah..

Saturday, June 25, 2011

Sedekahlah Al-Fatihah

Assalamualaikum wbt.
4 tahun yang lepas, semasa menghadiri majlis perkahwinan kawan baik saya (suami suka usik dengan panggil "kawan sebuaian" saya sebab dah berkawan dengan kawan ni sejak dalam buaian lagi .. :)  ), saya, suami dan seorang makcik duduk makan semeja. Sambil borak-borak kosong tu, dia ada bertanya tentang anak memandangkan, masa tu, saya pun baru saja hamil anak sulung 3 bulan kalau tak silap.

Makcik tu very nice and humble person. Sempat dia bercerita pada saya satu perkara yang sampai kini saya ingat. Semasa anaknya bersekolah dulu, ada seorang murid yang tahap kecerdasannya biasa-biasa sahaja, tidaklah begitu genius atau lemah sangat, tetapi apa yang menarik tentang anak ini ialah, dia begitu menghormati orang tua, mendengar cakap dan sangat sopan. Bak kata usop wilcha, "well behaved" hhehe (english edukesyen gitu ) . Semua guru suka dan sayang pada budak ni. Apabila guru kelasnya menanyakan kepada ibunya bagaimanakah didikan di rumah ? Ibunya menjawab bahawa semasa dalam kandungan lagi dan sehingga sekarang, setiap hari pasti ibunya akan menyedekahkan surah Al-Fatihah pada anaknya.. MasyaAllah. Hebat kan ?

Lalu, makcik tu pun berpesan pada saya, nanti lepas solat amalkan bacaan Al-Fatihah dan sedekahkan pada orang-orang yang kita kasihi. Berikan pada yang sudah tiada mahupun yang masih hidup. Ini supaya roh mereka sentiasa tenang dan mendapat keberkatan hidup dari Allah. Caranya :-

1. Pertama sekali hendaklah menyedekahkan surah Al-Fatihah kepada langit dan bumi dan di ikuti bacaan surah.
2. Seterusnya bolehlah sedekahkan kepada sesiapa saja yang kita mahu dengan niat

"Aku sedekahkan surah Al-fatihah ini kepada rohnya (sebut nama dan bin/binti)"

cth : "Aku sedekahkan surah Al-fatihah ini kepada rohnya bapaku Abu Hassan bin Ali" dan teruskan dengan bacaan.

3. Dan jangan lupa sedekahkan untuk diri sendiri juga .. :)

Harapnya perkongsian ini memberi manfaat kepada kita semua. Wallahualam.

Owh kawan saya tadi tu dah pun ada anak 2, gegirl hehe.. comel-comel dan bijak belaka.. semoga mereka kekal bahagia hingga ke syurga. Amin

Monday, June 20, 2011

Murahnyer harga !

 



Assalmualaikum Mommies,
Online Shop saya http://mybabysbucket.com/ sekarang sedang mengadakan sale untuk mommies sekalian. Harga telah dipotong serendah-rendahnya. Istimewa untuk followers dan kawan-kawan blogger semua, kos penghantaran adalah percuma untuk pembelian melebihi RM50. Nanti dalam remark tulis "blogger" ye. Memang murah giler lah! tak percaya? cuba click link dibawah.


  
p/s : Jangan lupa bagi sokongan pada saya yek. Terima Kasih :)

Monday, June 13, 2011

A token of Appreciation

Salam ceria pagi Isnin,
Minggu lepas, selepas ROP checkup Bree, kami singgah ke NICU. "Rumah" Bree hampir 3 bulan disana.

Sebagai tanda penghargaan kami kepada staf-staf NICU Selayang yang bertungkus lumus menjaga budak tecit tu siang malam, maka saya buatkan sedikit buah tangan untuk mereka. Homemade Chocolate bertulisan "TQ 2 STAFF NICU SLYG" dengan filling Almond. Huruf "T" untuk staff tu terlebih pewarna tu yang nampak merah sikit hheheh..

Harapnya dengan hadiah yang tak seberapa ini, dapat membuatkan segala penat lelah mereka di hargai. Semoga terus berkhidmat dengan cemerlang. Hanya Allah SWT yang dapat membalas budi baik mereka.


Moralnya : Orang berbudi kita berbahasa .. :)

Friday, June 10, 2011

Followers sudah kembali , yeay !

Alhamdulillah,
Rentetan daripada post pagi tadi, followers sekalian sudah pun kembali. Ingatkan menghilang diri kemana tadi :) .

Mungkin blogspot sedang mengemaskini apa-apa function yang menyebabkan pengikut-pengikut tadi ghaib sebentar. Ok la tu.. happy bila dapat melihat mereka muncul semula. Baru semangat sikit nak update entry..

Follower sudah hilang !

Terkejut pula pagi ni bila semua followers di tab sebelah sudah hilang. Apa sudah jadi.

Cuba google tengok kalau-kalau ada jawapan. Salah satu cadangan yang diberi, cuba clear kan cookies dan buat post baru..

Ok now nak cuba.. harap-harap dapat restored balik.. amin

Monday, June 6, 2011

Projek Hujung Minggu


Assalamualaikum semua,
Apa macam hari Isnin ni ? Ada yang kerja tapi ramai yang masih bercutikan sempena cuti ganti Hari Keputeraan Baginda Yang Dipertuan Agong.

Ha, hari sabtu, maka berjalanlah projek hujung minggu yang memang dah lama teringin nak buat. Dok usha usha gambar je sebelum ni, so hari sabtu tu saya teruskan niat membuat projek yang satu ini. Nak tau buat ape.. hehehe.. Cinnamon Roll.. yeah.. ok tak nak cakap banyak. Sila jamu mata dengan gambar-gambar kat bawah



sebelum di masukkan kedalam oven. susun atas dulang



dah siap dengan frosting cream cheese.

Buat sendiri puas hati. Rasa pun not bad (puji sendrik pulak hehe). Nasib suami suka, cuma anak-anak nampak pelik sikit benda ni sebab dorang tak pernah makan hahah.. Tak pe, mama buat roti yang lain pulak ye .. hehe

Resepi ni saya dapat daripada blog Kak NorMasri, otai bab masak memasak dalam forum cari. TQ kak Noor. Selamat mencuba. .. :)

Cinnamon Rolls

Bahan:

Doh

100 ml air
200 ml susu segar
55 g mentega
48 g tepung superfine
1 biji telur
10 g gula
3 g garam
550 g tepung high protein
7 g yis segera
1 sudu kecil esen vanilla

Inti

55 g mentega
125 g gula perang
9 g serbuk kulit kayu manis (cinnamon)

Topping

112 g cream cheese - dibiar pada suhu bilik
55 g mentega
80 g gula icing
1 sudu besar jus lemon
1 sudu besar susu segar

Cara membuatnya:

Masukkan semua bahan doh, uli sehingga licin.

Perap selama 1 jam sehingga doh naik sekali ganda

Tumbuk dan canai menjadi segiempat berukuran 17x10 in. Sapu mentega atasnya kemudian tabur dgn campuran gula perang dan cinnamon. Kemudian gulung memanjang dan potong menjadi 16 ketul berukuran 1 in setiap satunya.

Susun dlm loyang dan biarkan naik sekali ganda atau selama 45 min. Sementara itu buat topping dgn mencampurkan semua nya dan kacau sebati.

Bakar roti pd suhu 170C selama 15-20 min. Apabila masak, dan ketika masih suam sapukan topping atasnya.Sedia utk dimakan.







































Sunday, June 5, 2011

Demi Masa dan Keputusan ujian ROP ke- 3

Salam petang Ahad,
Pejam celik pejam celik dah hari Ahadkan. Rasanya baru semalam melangkah masuk ke minggu baru. Cepat betul masa berlalu. Manusia biasa macam kita ni selalu lalai dan terleka buat perkara lain, tambah-tambah benda yang lagha kadang-kadang sampai dah nak habis waktu solat. Nak -nak pulak, hari Isnin sampai Khamis pukul 7mlm-8mlm, alah bila cerita Nora Elena ke udara tuh hehehe.. Ada yang terkena batang hidung tak ? ya Allah, ruginya.. kan dah berdosa tu.. Benarlah ayat Allah dengan maksudnya :-

""Demi masa.Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian. Kecuali merka yang
beriman dan beramal soleh serta berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan dengan
kesabaran"

Tapi saya yakin, korang semua yang membaca ni tak macam tu kan. InsyaAllah semuanya tepati masa. Kalau kurang kita sama-sama tingkatkan ye. Ini pesanan untuk diri saya juga tau.. :)

Ada 2-3 perkara yang masih tertunda. Salah satunya nak update tentang keputusan ROP ke-3 Bree. Ya, saya ingat janji saya... :)

Di pendekkan cerita, mata Bree sebelah kiri sudah ok sepenuhnya. Maknanya tiada apa yang perlu dirisaukan lagi. Semua salur darah mata sudah sampai kebelakang dan matanya tiada bahagian yang gelap ( bahagian yang gelap menandakan ada masalah). Tetapi mata kanannya perkembangan agak perlahan. Masih ada ruangan gelap di hujung mata. Sebab tu doktor terpaksa buka atau bahasa kasarnya koyakkan kelopak mata Bree nak tengok sejauh mana salur darah tu sampai. Memang ada peningkatan tapi lambat sedikit.
Melalak-lalak budak kecik tu bila mata hampir-hampir nak di cungkil keluar, eh ye ke? hahah tak adalah. Gimik je tu.

Menurut doktor, waktu yang kritikal untuk risiko ROP adalah dari minggu ke 32 hingga 38. Bree sekarang sudah minggu ke 40, maknanya risiko sangat kurang, tapi bukan bermakna tiada. Ada kes yang di laporkan bayi terkena ROP ni pada minggu ke 42. Jadinya minggu depan kena pegi lagi untuk make sure Bree benar-benar melepasi tahap risiko 100%. Aduh, malasnya... huhuh takpe takpe demi kesihatan anak, kita pergi lagi ye minggu depan...

Saturday, June 4, 2011

Baru saja bercerita tentang kematian, tiba-tiba..

Salam pagi Sabtu,
Sempat bangun solat Subuh tak tadi ? ke terlajak hehe.. Kalau tak sedar tak apa, bangun pukul berapa pun terus buat ye, jangan buat-buat tido bila dah dengar azan tu, no no no..

Baru je entry yang lepas saya cerita tentang apa yang kita akan buat bila kita tahu hari ini hari terakhir kitakan, tup tup, semalam saya mendapat perkhabaran sedih yang mana anak sahabat saya, bekas teman di office lama dulu, meninggal sebab demam. Ada virus pula dalam darahnya. Mengejut sangat sebab sakit tak lama. Mungkin dalam 2-3 hari saja. Aidan namanya, berumur lebih kurang 7 bulan.

Kawan saya ni, kitorang panggil Nolly je, orangnya ceria, putih dan kecil molek. Dulu-dulu saya suka dengar dia cakap kelate. Sajak benar dengan orangnya. Maklumla saya banyak juga kenalan dari Kelantan ni, dan suka dengar mereka dengan loghat kelate tu heheh..cumel.. Ok, fokus, fokus.. Saya pun tak kenal rapat dengan Nolly ni tapi kenal la sebab selalu terserempak kat surau dan lama-lama jadik mesra. Dia pun bertemu jodoh dengan rakan sepejabat juga. Sama cantik, sama padan.


Apa pun, mari lah kita ucapkan takziah dan doakan semoga Nolly dan suami serta kaum keluarga mereka, kuat semangat. Ini ujian Allah untuk hamba-hambaNya yang terpilih dan InsyaAllah nanti akan ada rezeki lagi. Buat arwah Aidan, si comel ini pasti menunggu mereka di pintu syurga dan jadi syafaat untuk kedua orang tuanya.

Bertabah ya Nolly n Izam..

Thursday, June 2, 2011

Jika Hari Ini Hari Terakhir ..

Salam Sejahtera kawan-kawan,
Semasa saya berjalan-jalan di blog penceramah terkenal Ustaz Zaharudin, saya ada terbaca satu post yang mempunyai video di dalamnya yang menunjukkan bagaimana, seorang hamba Allah yang meninggal selepas solat dan seorang pemain bolasepak yang tiba-tiba rebah dan meninggal juga. Saya pasti video pertama tadi banyak tersebar dan pernah di lihat oleh kawan-kawan.


Cuba bayangkan diri di timbus dalam tanah, keseorangan, kegelapan, tiada sesiapa di sekeliling. Lepas tu, ada cacing dan ulat2 tanah yang memakin daging kita.. Belum di tambah lagi dengan kedatangan malaikat mungkar, nakir yang akan datang bersoal jawab dengan kita. Mak aii.. takutnya..  Kalau lah hari ini hari terakhir saya, saya akan  :-
  • minta maaf pada ibu atas segala dosa yang telah saya buat sama ada sedar atau tidak. Malangnya abah dah tak ada ~ Ya Allah banyaknya dosa dgn mak, jap lagi nak telefon mak. .. huhuh
  • minta maaf pada suami kalau ada salah silap dan halalkan makan minum
  • bayar segala hutang piutang dengan manusia ~sepuluh sen pun kena bayar tau, kecuali dia halalkan
  • pulangkan barang-barang orang yang ada dengan saya atau terlupa dan tak sengaja tersimpan lama ~ eh ada ke cenggini  hehe
  • qada` puasa yang tinggal ~ satu hari je, mana sempat .. huhuh 
  • minta maaf pada semua orang kalau-kalau saya ada salah silap.. maklumlah saya pun manusia biasa yang banyak buat salah
  • perah susu banyak-banyak untuk bekalan anak ~ hadiah terakhir dan teristimewa untuk Bree
  • zikir dan baca Al-Quran, serta mohon keampunan padaNya, moga roh saya di tempatkan di kalangan orang beriman.
Persoalannya adakah kita dah bersedia untuk mati ? Kita tak tahu bila kita akan mati kan..  dah ready ? Oleh itu apa yang kita nak buat, baik kita buat sekarang, tak payah tunggu sakit baru nak buat itu ini. Saya juga tertarik dengan status sahabat saya di FB tidak lama dulu, Nik Ha, katanya lebih kurang begini :-

"Ya Allah, biarlah aku selesaikan hutangku denganMu dan hutang sesama manusia sebelum Engkau memanggilku"

Oleh itu setiap hari, kita buat yang terbaik, perbaiki sedikit demi sedikit.  Manalah tahu kalau tak sempat. Entah-entah sekejap lagi nak pegi mandi tergelincir bilik air, terus meninggal..  macam mana? Atau sambil-sambil breakfast tu tiba-tiba tercekik mee goreng, terus...  possible kan ?
Jom sama-sama kita muhasabah diri, get ready untuk mati ..

Kalau lah hari ini hari terakhir anda ? Apa yang anda akan buat eh, kongsi dengan saya ..

Wednesday, June 1, 2011

ROP yang ke-3

Ye betul, hari ini cek ROP yang ke-3 untuk Bree. Temujanji dengan doktor pukul 8 pagi. Nanti saya update ya.. nak bersiap-siap ke hospital ni.. doakan segalanya berjalan lancar. Amin..

Gambar Bree terbaru ~ Check it out !

Assalam semua,
Ramai yang minta uploadkan gambar Bree terbaru. Selepas dia berjaya "mengeluarkan" dirinya dari hospital tempohari belum ada lagi gambar yang di paparkan kat sini kan. Ok lah untuk memenuhi permintaan ramai terutamanya peminat-peminat Bree, maka di persembahkan gambar2nya yang terkini. Terkini sangat tu tidak la tapi gambar yang sempat di rakamkan pada hari terakhir Bree di hospital..

tengah tido dengan jayanya .. :)





Dah jaga dah.. excited nak balik rumah eh..

Thursday, May 26, 2011

Demam Anak 3 !

Salam Sejahtera semua..
Yeah, sesuai dengan tajuk entry kali ni, memang 'demam' jadinya bila semua anak sudah duduk serumah dan berkumpul sekaligus.

Sebelum ni abang dan kakak Bree tinggal di rumah atok dan tok ayahnya buat sementara semasa aku di hospital. Minggu lepas balik kampung dan ambil semula budak-budak ni. Kiranya hari ini hari ke-4 la kami bersama berlima. Mulanya memang la teruja sangat-sangat tetapi selepas mengharungi hari pertama.. fuh memang bukan mudah ..
  • dulu, aku tidur pukul 11 dengan aman sampai pukul 5 pagi baru bangun dan mulakan rutin harian biasa. Sekarang tidur pukul 11 juga tapi pukul 2 dah bangun kena bagi susu, pukul 5 kena jaga lagi, last-last pukul 8 pagi baru tersedar. Memang lari la jadual. Mamai tu jangan cakap la sebab tak tentu tidurnya..
  • dulu, bangun pagi lepas siapkan semua kerja, ajar anak, boleh la duduk rilek sambil tenet sejam dua sebelum sambung balik hal mereka. Sekarang ni, lepas siapkan kakak abang, kena siapkan adik, lepas tu keje umah, lepas tu adik balik, lepas tu kakak abang balik.. Fuh.. macam nak tercabut kain
  • dulu, kakaknya, Rania bila nak tidur malam atau petang je nak nenen. Sekarang, bila adiknya nak menyusu, dia pun nak. Pantang nampak.. nak bergayut aje.. kekadang sampai tak tau dah nak letak macammana. Ini namanya tandem nursing. Menyusu dua anak serentak. Memang ada buat position football tu tapi masih lagi mencari kedudukan selesa (macam ulasan bolasepak kat tv pulak hahah ). Rania tu sampai tertonggeng-tonggeng, sambil duduk pun jadik.. haiyakk
  • dulu lain, sekarang lagi lainnnn...

Wah memang demam macam ni, kelam kabut tak hingat punya ! Tapi apa yang aku belajar dari sini ?!

DISIPLIN

Ya, disiplin ! bila ada waktu terluang sikit, bereskan apa yang perlu. Jangan nak dok bertenet lama-lama merapu sana sini. Jangan leka. Ok stop ! nak pegi sambung kerja lain sementara anak-anak yang lain belum bangun...

Friday, May 20, 2011

Bree sudah pulang

Salam semua sahabat-sahabat maya..
Setelah 84 hari berumah di NICU dan hampir 8 hari aku bertapa di sana bersama-sama si kenit tu, akhirnya bayi magis kami, Bree telah selamat pulang ke rumah kami. Alhamdullilah, syukur ke hadrat Ilahi..

NICU
Sebelum ni tak pernah pun duduk lama di NICu ni, paling lama pun sehari semalam menemankan anak yang sulung, hero Ilham yang ada komplikasi 4 tahun lepas. Adiknya Rania pula, lahir tanpa sebarang masalah. Tetapi yang ini, memang lama betul hampir-hampir 3 bulan ! . Peh lama kau... Seminggu sebelum Bree di benarkan pulang, macam biasa, si ibu akan di panggil untuk room in bersama-sama dengan bayi mereka untuk bonding dan biasakan diri dengan keadaan premature baby. Malam pertama di sana, penghawa dinginnya mak aiii.. sejuk gilerrr .. memang tak boleh tidur langsung. Sampai kena minta extra selimut. Rupa-rupanya memang bilik ibu yang satu itu terkenal dengan suhunya yang mengalahkan gunung Everest (ceh macam la aku pernah sampai ke sana :D ) .. tapi memang sejuk ahh.. bukan aku sorang je yang cakap ni, semua ibu-ibu termasuk la nurse pun cakap benda yang sama. Nasib baik la malam berikutnya aku dan baby dah boleh duduk sama jadi kami di tempatkan di Bilik Recovery. Suhu di sini sejuk yang biasa-biasa tu, so lega la aku ..

BERAT
Syarat untuk discharge dari NICU ni berat baby kena cecah 1.8kg barulah dibenarkan pulang. Berat bayi akan di timbang sehari sekali waktu pagi. Masa tu beratnya baru 1.68kg lepastu boleh pulak turun 1.64kg .. Aduhai anak ... Aku tengok mak-mak lain malam-malam mesti bagi susu botol sama ada ebm mahupun susu formula. Jarang yang menggunakan cup ni sebab cup ni memang tumpah. Pada mulanya aku memang aku ikut peraturan bagi cup sebab tak nak nanti baby ada nipple confuse. Tetapi di sebabkan cup feeding mengambil masa untuk habiskan dan banyak yang tumpah ( bila tumpah, tak semua susu masuk perut baby, maka beratnya akan naik sikit-sikit seterusnya lambat la balik huhuh ) dan ramai mak mak yang seangkatan dengan aku dah bertukar ganti orang balik, maka aku pun tukar strategi. Hari ke-6 aku terus turun bawah ke kedai beli botol dan teat kecil untuk newborn. Jadinya malam itu bermulanya projek botol susu ..hihihih. Tujuannya hanya satu, untuk bagi berat baby naik cepat. Strategi menjadi ! Hari ke-8 kami di benarkan pulang. Bukan aku seorang tetapi 6 orang mak di situ jugak dapat kebenaran.. Yahooo..

PENJAGAAN
Di sebabkan Bree di lahirkan secara pramatang, maka sebelum kami di benarkan pulang, macam-macam yang di ajarkan berkaitan dengan kebersihan yang harus di jaga rapi. Antaranya
  • Botol susu harus di steril setiap kali selepas menggunakannya. Ia mesti di masuk kan di dalam air yang mendidih untuk mematikan kuman
  • Haruslah mencuci tangan sebelum dan selepas menyentuh baby. Ini juga harus di applikasikan kepada sesiapa juga yang datang ke rumah. Keluarga dan saudara mara
  • Tidak dibenarkan membawa bayi berjalan-jalan di tempat yang ramai orang seperti pasaraya, pasar malam, pasar pagi, kenduri. Ini adalah untuk mengelakkan jangkitan pada bayi akibat terdedah pada persekitaran ramai yang mungkin ada masalah kesihatan
  • Jiran tetangga tidak digalakkan untuk datang menziarah lagi buat masa ini. Hanya keluarga terdekat sahaja tetapi haruslah mematuhi penjagaan kebersihan di atas.
  • Tidak di benarkan melawat jika ada selsema, batuk atau demam
  • Jika suami merokok ( nasib baik cik abang tidak merokok), sebelum masuk kerumah apabila pulang dari kerja, kena buka baju di luar rumah untuk mengelakkan partikel yang tidak sihat menganggu sistem pernafasan bayi
Peh.. banyak betul kan. Macam mengada-ngada pulak. Tapi itulah semua yang di nasihatkan orang doktor . Ia adalah untuk menjaga kesihatan Bree, maklumlah sistem badannya belum kuat lagi. Jadi pada kawan-kawan atau jiran-jiran yang nak datang melawat tu mungkin dapat tangguh seketika nanti bila Bree dah sihat sikit dalan 6 bulan ke atas .. Boleh la datang ke rumah Link.. Terima kasih kerana memahami.. :)

KOMPLIKASI
Banyak komplikasi yang di alami Bree telah berjaya di tangani. PDA iaitu injap jantung yang terbuka pada awalnya telah pun tertutup dan berjalan dengan baik kini. PVA di otak hanya pada fasa II, fasa ringan yang tidak kritikal. Dan jangkitan kuman pun dah tak ada.. Yang perlu di follow up hanyalah ROP , masalah mata yang biasa di alami oleh bayi pramatang akibat sel-sel mata yang tidak matang.

Begitulah serba sedikit pengalaman di NICU Selayang dan segala yang berkaitan dengan Bree sebelum di benarkan balik ke rumah. Sekarang Bree dah pun bersama-sama kami. Sudah 10 hari. Banyak yang perlu disusun dan di ubahsuai sesuai dengan kehadiran orang baru. Dengan jadual Home School baru, online bisnes dan penjagaan Bree. Penat juga tu, tapi nasib baik ada orang-orang sekeliling yang memberi sokongan terutama cik suami tercinta, Tuan Besar Sharim. Dapat la juga masa untuk berehat seketika.. TQ Awak.. :)

Owh terima kasih yang tak terhingga juga kepada warga NICU Selayang yang telah menjalankan tugas dengan penuh dedikasi selama ini. Dan terima kasih kerana menjaga Bree dan bayi-bayi istimewa yang lain. Anda memang terbaekkkkkk ! Salute..

Juga kepada sahabat-sahabat dan anda semua yang sentiasa memberi doa yang tidak pernah hentinya.. sayang sumernya .

Tuesday, May 3, 2011

Homemade Chocolate - Projek terbaru

Salam semua,
Sekarang ni dah ramai kan orang yang buat homemade chocolate tu. Mula-mula tengok tu .. wahh memang kagum habis dengan hasil seni tangan-tangan yang membuatnya. Dengan warna yang indah-indah dan corak yang menawan. Di tambah pulak dengan perasa serta filling yang urmpppphh... tak tau nak cakap kesedapannya.. So, aku pun ambil kesempatan ni belajar jugak. maka terhasil lah chocolate-chocolate yang di bawah.

Jangan tak tahu, dah ada orang order tau hehe.. Alhamdulillah, dapat la duit poket sket. Disamping menambah ilmu. Pada sesiapa yang nak order tu jangan segan-segan ye.. sila-sila lah cuci mata dulu. Owh sebelum terlupa .. ada promosi untuk bulan ini..apa dia .. :-

This month is a birthday month for most of our family members. I hereby would like to announce Birthday Promotion! from today till 30th May 2011. 

With every purchase of 200 chocolate in casing/lollichoc/oreo choc, you will get 5 extra of the same chocolate design for FREE.

For customized chocolate in box,  price for ribbon will be waived (^_^)
*box price will be included
Hurry place your order while stock last ! 









Untuk harga dan tempahan boleh lawati :-
jangan lupa bagi sokongan yek.. tq (>_<)

Finally kena Room In

Assalamualaikum semua,
OK, last update tentang Bree 27 April lepas kan.. hari ini nak kongsi update terbaru.

2 hari lepas semasa kami melawat Bree, berat dia dah pun 1.65kg. Memang dah sepatutnya pun kena masuk hospital untuk tinggal bersama-sama dengan baby atau pun bahasa singkatnya Room In, tetapi disebabkan tak ada katil kosong, jadi kena lah balik dulu.

Tapi tadi, nurse dari hospital dah telefon menyatakan sekarang dah ada katil kosong. Jadinya sekarang ni , tunggu suami pulang lepas tu bermula lah episodku berumah di hospital pulak. Dengar-dengar dari cerita kawan-kawan terdahulu, kena duduk dalam sana sampai la beratnya cecah satu tahap yang dibenarkan keluar, mau makan 1-2 minggu jugak.. Hai tak ber online la selama tu.. Tak apa lah.. yang bestnya nanti dapat balik dengan Bree. Dapat kumpul balik semua..

So kawan-kawan.. nanti saya update lagi yek, ape cerita sepanjang duduk di hospital nanti, best ke tak ke, boring ke , seram sejuk ke, heheh .. nak  bersiap-siap ni.. jumpa lagi .... tata ~

Wednesday, April 27, 2011

Tahap Kesihatan Bree

Assalamualaikum semua,
Ramai yang bertanya tentang Bree, terima kasih ya kerana anda semua ambil berat. Oklah jom kita update sikit.

Hari terakhir melawatnya adalah pada isnin lepas 25hb April. Suami yang pergi ke hospital membawa bekalan susu seperti biasa kerana saya ada urusan lain di luar. Terima kasih En. Suami.

Beratnya sudah naik ke 1.45kg ! Rasanya macam tak percaya pulak. Sebab masa lahir hanya 800gram.. Alhamdulilah. Feeding semakin baik. Cumanya imbasan dalam matanya mendapati ada sedikit 'bump' pada saluran darah ke matanya. Doktor ada memberitahu ini mungkin di sebabkan peningkatan fisiologi dalam badan Bree yang mungkin agak cepat yang menyebabkan ada tempat-tempat yang mengalami peningkatan sedikit luar biasa. Walau bagaimanapun doktor berjanji akan terus menjalankan pemantauan terhadap Bree. Kalau hal ini berterusan, worst come to worst pun Bree akan mendapat rabun jauh. Harap-harap nanti akan ada perubahan yang lebih baik untuk matanya. Sama-sama kita doakan ya.. ~