///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Pensil Magik: Jika Hari Ini Hari Terakhir ..

Announcement

Announcement!
Bermula dari April 2012, blog ini akan memuatkan catatan dan artikel yang berkaitan dengan pandangan peribadi penulis terhadap isu semasa dan keagamaan. Manakala semua post sebelum ini yang berkaitan dengan Bree, Homeschool, pendidikan awal kanak-kanak dan keibubapaan sudah di pindahkan kerumah baru Sayang diSayang. Kita jumpa di sana ya. Terima Kasih kerana masih mengikuti blog kami.

Followers

Thursday, June 2, 2011

Jika Hari Ini Hari Terakhir ..

Salam Sejahtera kawan-kawan,
Semasa saya berjalan-jalan di blog penceramah terkenal Ustaz Zaharudin, saya ada terbaca satu post yang mempunyai video di dalamnya yang menunjukkan bagaimana, seorang hamba Allah yang meninggal selepas solat dan seorang pemain bolasepak yang tiba-tiba rebah dan meninggal juga. Saya pasti video pertama tadi banyak tersebar dan pernah di lihat oleh kawan-kawan.


Cuba bayangkan diri di timbus dalam tanah, keseorangan, kegelapan, tiada sesiapa di sekeliling. Lepas tu, ada cacing dan ulat2 tanah yang memakin daging kita.. Belum di tambah lagi dengan kedatangan malaikat mungkar, nakir yang akan datang bersoal jawab dengan kita. Mak aii.. takutnya..  Kalau lah hari ini hari terakhir saya, saya akan  :-
  • minta maaf pada ibu atas segala dosa yang telah saya buat sama ada sedar atau tidak. Malangnya abah dah tak ada ~ Ya Allah banyaknya dosa dgn mak, jap lagi nak telefon mak. .. huhuh
  • minta maaf pada suami kalau ada salah silap dan halalkan makan minum
  • bayar segala hutang piutang dengan manusia ~sepuluh sen pun kena bayar tau, kecuali dia halalkan
  • pulangkan barang-barang orang yang ada dengan saya atau terlupa dan tak sengaja tersimpan lama ~ eh ada ke cenggini  hehe
  • qada` puasa yang tinggal ~ satu hari je, mana sempat .. huhuh 
  • minta maaf pada semua orang kalau-kalau saya ada salah silap.. maklumlah saya pun manusia biasa yang banyak buat salah
  • perah susu banyak-banyak untuk bekalan anak ~ hadiah terakhir dan teristimewa untuk Bree
  • zikir dan baca Al-Quran, serta mohon keampunan padaNya, moga roh saya di tempatkan di kalangan orang beriman.
Persoalannya adakah kita dah bersedia untuk mati ? Kita tak tahu bila kita akan mati kan..  dah ready ? Oleh itu apa yang kita nak buat, baik kita buat sekarang, tak payah tunggu sakit baru nak buat itu ini. Saya juga tertarik dengan status sahabat saya di FB tidak lama dulu, Nik Ha, katanya lebih kurang begini :-

"Ya Allah, biarlah aku selesaikan hutangku denganMu dan hutang sesama manusia sebelum Engkau memanggilku"

Oleh itu setiap hari, kita buat yang terbaik, perbaiki sedikit demi sedikit.  Manalah tahu kalau tak sempat. Entah-entah sekejap lagi nak pegi mandi tergelincir bilik air, terus meninggal..  macam mana? Atau sambil-sambil breakfast tu tiba-tiba tercekik mee goreng, terus...  possible kan ?
Jom sama-sama kita muhasabah diri, get ready untuk mati ..

Kalau lah hari ini hari terakhir anda ? Apa yang anda akan buat eh, kongsi dengan saya ..

2 comments:

  1. yang second last tu (perah susu)buat saya menitiskan air mata...seorang ibu, walau akan mati, mesti ingat anak2 nya...takut anak kelaparan tanpa kita di sisi...harap2 sempat la besarkan anak2 hingga jadi anak soleh sebelum dipanggil Tuhan...moga dgn itu ada doanya utk kita...

    ReplyDelete