///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Pensil Magik: OKU pun boleh buat....kita ?

Announcement

Announcement!
Bermula dari April 2012, blog ini akan memuatkan catatan dan artikel yang berkaitan dengan pandangan peribadi penulis terhadap isu semasa dan keagamaan. Manakala semua post sebelum ini yang berkaitan dengan Bree, Homeschool, pendidikan awal kanak-kanak dan keibubapaan sudah di pindahkan kerumah baru Sayang diSayang. Kita jumpa di sana ya. Terima Kasih kerana masih mengikuti blog kami.

Followers

Friday, March 25, 2011

OKU pun boleh buat....kita ?

Assalamualaikum wbt dan salam keceriaan di pagi Jumaat yang penuh barokah ini..
   Hari ini aku nak cerita tentang satu insiden dapat memberi kita lebih motivasi untuk berusaha dalam hidup. Tidak mudah mennyerah kalah.
   Seperti biasa rutin aku, 2 hari yang lepas aku pergi melawat anak kecil ku di hospital. Disebabkan kali ini aku membawa anak-anak yang lain, maka aku minta suami yang pergi masuk ke NICU sedangkan aku menjaga mereka di perkarangan hospital. Orang lain kan tidak dibenarkan masuk ke sana kecuali ibu bapa sahaja. So bagi change la papanya pergi tengok.
   Di perkarangan hospital tu juga ada booth-booth kecil yang menjual pelbagai barang dan menawarkan beberapa perkhidmatan seperti insurans, amanah saham dan banyak lagi. Dalam banyak-banyak booth tu, aku tertarik dengan satu booth kecil yang menjual alat aromaterapi pelbagai haruman dan penjualnya seorang OKU. Sempat aku baca satu nota yang dilekatkan di boothnya.

"Saya Razak seorang OKU (bisu dan pekak) menjual aromaterapi pelbagai guna
1 botol = RM12
2 botol = (Ada diskaun)
No Telefon , 017-6103494 (SMS )"

   Dia pun menghulurkan pamplet dan menunjukkan bahasa isyarat ke arah barang jualanya. Tersentuh hati aku.. nak aje beli satu dua tapi beg duit tertinggal dalam kereta. Kagumnya aku dengan kesungguhan insan yang bernama Razak ini. Walaupun dia OKU tapi tidak bergantung harap pada orang tapi berusaha sendiri untuk mencari rezeki. 
   Tetapi malangnya orang-orang yang di kurniakan pacaindera yang lengkap pun masih ramai yang meminta-minta. Duduk di tepi-tepi jalan atau dipasar-pasar malam meminta sedekah. Bila tengok keadaan fizikal, cukup lengkap, muda pulak tu. Ape sebabnya nak minta sedekah. Banyak pekerjaan yang mampu dilakukan. Tambahan pula tinggal di kota yang serba maju ini. Bermacam benda boleh buat. Ish penat pulak fikir...
   Berbalik pada cerita Razak tadi,  ni aku sertakan pampletnya serta no telefon. Kalau sesiapa yang berminat boleh hubungi beliau. Tapi sms saja ya. Ada 5 jenis haruman yang boleh di sesuaikan di kamar tidur,  bilik tidur mahupun pejabat (Ocean, Berries, Apple, Red Rose and Jasmine) . Cara nak guna pun senang saja.

1. Rendamkan lidi-lidi kecil kedalam botol yang mengandungi minyak aromaterapi hingga dia menyerap
2. Bila sudah menyerap, terbalikkan lidi-lidi tersebut supaya yang menyerap tadi dihalakan keudara dan yang kering kedalam botol semula.
3. Itu saja. dan anda boleh nikmati haruman yang segar disekitar anda. 
4. Ulang langkah 1-2 ini untuk mengekalkan haruman.

Jom sama-sama kita bantu dia.. Semoga cerita ini memberi kita motivasi untuk lebih maju. Sedangkang OKU macam beliau pun boleh buat, kita yang sihat sempurna ini sepatutnya lebih lagi.. Jangan lupa sampaikan berita ini pada kawan-kawan ya. Selamat beramal...



No comments:

Post a Comment